ריאיון עם ג'יימס לאודר (2010)- ריאיון שני

ב-2010, לקראת הוצאה מהחודשת של "אביר הוורד השחור", וההוצאה לראשונה של "רוח הוורד השחור"- בוצעו שני ריאיונות עם הסופר, זה השני

 

 

ג'יימס לאודר היה העורך הראשון של סידרת ספרי רייבנלופט ב- TSR כאשר הוחלט על הקמת הסדרה, כמו כן- הוא הסופר של שני הספרים והסיפור הקצר המופיעים בסדרה הקשורים ללורד סות'- אביר המוות מרומח הדרקון

 

שלום ג'יימס,

תודה על כך שאתה מאפשר לנו לשאול עוד כמה שאלות:

 

1.      האם תוכל לספר לנו כיצד טרייסי היקמן היה מעורב ביצירת ופיתוח עולם המערכה רייבנלופט.

 

טרייסי ולאורה היקמן יצרו את הרעיון לרייבנלופט. הוא פורסם לראשונה בשנת 1983 כמודול מוד"מ (מבוכים ודרקונים מתקדם) באותו השם. האמת היא שקראתי שטרייסי ולאורה יצרו את בארוביה בסוף שנות ה-70, אבל אתה צריך לשאול אותם כדי לקבל אישור על זה. בשנת 1986 הם הוציאו את מודול ההמשך: רייבנלופט 2: הבית על גבעת הגריפון. ההיקמנים סיפקו את קווי המתאר להרפתקה, אבל טרייסי עזב את TSR לפני שסיים לכתוב את המודול והוא נכתב בסופו של דבר על ידי צוות כתבים שכלל את ג'ף גראב, זב קוק, דאג ניילס והרולד ג'ונסון. המודולים של טרייסי ולאורה עזרו לנו להעניק השראה לעולם המערכה שיצא בשנת 1990, אבל עולם המערכה היה עבודתם של ברוס נסמית' ואנדריה היידיי, בשיתוף עם וויליאם קונורס ואחרים - כולל אני - שהוספנו מידע לעולם בשלבים מאוחרים יותר.

 

2.      באילו נסיבות הוחלט לפרסם את סדרת ספרי קריאה של רייבנלופט, ואיך מונית להיות העורך שלה?

 

בשנים 1988 ו-1989 סדרות הספרים של TSR התחילו לצבור תאוצה, והחברה החליטה להתרחב לעולמות נוספים. רייבנלופט היה בחירה מצוינת לסדרת ספרים חדשה כי טון האימה הגותית של עולם המערכה הוביל לסוגי סיפורים שונים מאלה שפרסמנו ברומח הדרקון וממלכות נשכחות.

קיבלתי את תפקיד עורך הסדרה מכמה סיבות. מכל העורכים שעבדו במחלקת הספרים, הייתי גם המומחה מביניהם בספרי אימה, ואף כתבתי על כך מאמרים בטור שלי שפורסם כל חודש בעיתון פוליהדרון.

כמו כן, היה לי רקע חזק במשחקי תפקידים, מה שלא היה נכון לגבי כל עורכי הספרים

סט ספרי המשחק הראשון של רייבנלופט תוכנן בזמן שהתחלנו לתכנן את הספרים הראשונים, כך שעורך הסדרה היה צריך לעבוד יחד עם מתכנני המשחק. הידע שלי במשחקי תפקידים אפשר לי לעשות זאת.

הייתי גם העורך הראשון של השמש השחורה מאותה סיבה- היה לי ידע גם במשחקי תפקידים וגם בספרים.

 

 

3.      מדוע הוחלט להתחיל עם ערפד הערפילים ואיך כריסטי גולדן נבחרה לכתוב אותו?

 

החלטנו ששני ספרי רייבנלופט הראשונים יצטלבו עם הממלכות הנשכחות ורומח הדרקון בתקווה למשוך קוראים מהסדרות הללו לסדרה החדשה.

רצינו שהספר הראשון יתמקד בסטראד, שיציג אותו דרך העיניים של ערפד צעיר יותר שרק מגיע לממלכות האפלות.  הכרזנו על תחרות פתוחה להצעות לכל סופר מעוניין. כמו כן שלחנו מספר בקשות מיוחדות לסופרים שבעבר שלחו הצעות ל-TSR, אני הייתי אחראי לעבור על ההצעות שהוגשו בשנה-שנתיים הראשונות שלי בחברה, ושמרתי קובץ של סופרים, שאמנם דחינו את ההצעות שלהם, אבל הראו כישרון.

אני לא זוכר אם כריסטי השיבה לתחרות הפתוחה או שקיבלה בקשה מיוחדת לשלוח טיוטה עקב הצעה קודמת, אבל היא זכתה בחוזה לערפד הערפילים. בכל מקרה, היא נבחרה בעקבות תהליך סינון מועמדים.

 

4.      מדוע הוחלט שהספר השני יהיה על סות'?

 

ברגע שהוחלט שהספר השני של רייבנלופט יהיה קשור לעולם רומח הדרקון, התחלנו לדון באופן הקישור בין העולמות. העורכת הראשית מארי קירכהוף ציינה שלורד סות' יהיה בחירה טובה להישלח אל הערפילים. דמותו לא נכללה בספרי הרומח שפורסמו באותה עת, והוא היה חזק מספיק כדי להתמודד מול סטראד ולשרוד. אני הייתי דווקא נגד הרעיון של השימוש בסות', והצעתי להשתמש בדמות חדשה, כמו שעשינו עם ג'נדר כוכב-חמה בערפד הערפילים. אני יכול להבין את הסיבות להשתמש סות' ואני מקווה שטיפלתי בדמות הזאת היטב. אבל גם יכולתי להבין שלא כל מעריצי רומח הדרקון יהיו מאושרים מהבחירה.

 

5.      האם תוכל לספר לקוראים בישראל על הסכסוך בינך ובין טרייסי היקמן ומרגרט וייס בנוגע לעובדה שהנגיד סות' הועבר לרייבנלופט, ועל המלחמה שכמעט התרחשה?

 

זאת לא הייתה מלחמה, אבל טרייסי הבהיר לי במרוצת השנים שהוא לא אהב את העובדה שהפכו את רייבנלופט לעולם מערכה וגם את השימוש של סות' בספרים (טרייסי היקמן כתב את מודול ההרפתקה רייבנלופט המקורי). כשאתה יוצר מקום או דמות עבור חברה, חלק מתנאי ההעסקה קובע שאין לך את הזכויות לדברים שאתה כותב. הכול שייך לחברה. וזה נותן להם את היכולת החוקית והמשפטית לשלוט על המקומות והדמויות האלו. רוב הסופרים שעובדים תחת התנאים האלו בדרך כלל מגלים כי משתמשים בדמויות שלהם באופן שהם לא מרוצים ממנו. זה קרה לי גם עם דמויות שאני יצרתי, ולכן אני מבין אותו.

אבל זה הטבע בכתיבה בעולם משותף. אם אתה חותם על חוזה העסקה שכזה, אתה צריך לצפות לדברים כאלו. טרייסי ומרגרט לא גורשו מהשתתפות בכתיבת "אביר הוורד השחור" בשלביו המוקדמים. הם הוזמנו להעניק לנו מידע על הספר. למעשה, אם הם היו רוצים לכתוב את הספר, הם היו מקבלים אותו (אני יודע את זה, מכיוון שאני התקשרתי למרגרט והצעתי לה את זה בעצמי). הם לא היו מעוניינים. הם היו בסכסוך עם TSR באותו הזמן והחליטו לא להשתתף בפרויקט.

אם טרייסי היה קורא את "אביר הוורד השחור" ו"רוח הוורד השחור", אני מקווה שהוא היה רואה שסות' קיבל כבוד מלכים. אנחנו חוקרים את הדמות של סות', אבל לא שינינו אותה. המניעים שלו לא השתנו. ההיסטוריה שלו בנויה על החומרים מששת הספרים המקוריים של רומח הדרקון, והוספנו עוד חומרים ממשחקי התפקידים המקוריים. למעשה, הוא מגורש בסופו של דבר מרייבנלופט מכיוון שהוא לא מסוגל להשתנות. זאת הייתה כוונתי מההתחלה - לתאר את סות' באופן שאפשר יהיה להשתמש בו גם ברומח הדרקון. אין סיבה לטעון שהוא לא היה בכלל ברייבנלופט, מכיוון שבסופו של דבר הוא עזב אותו.

בכל מקרה, אני מתכתב עם טרייסי ומרגרט בדוא"ל במשך זמן מה, ואנחנו נמצאים בקשר טוב. ב-2007, טרייסי אפילו כתב מאמר לספר שערכתי: Hobby Games: The 100 Best, ואני מקווה שתהייה לי ההזדמנות לעבוד איתו ועם מרגרט בקרוב.

 

6.      מדוע הוחלט כי הספר השלישי ריקוד המתים, לא יכלול את סטראד, ולא יכלול אדון אופל חזק כנבל. לא חששתם ששבירת הדפוס של שני הספרים הראשונים עשויה להתקבל בחוסר התלהבות אצל הקוראים?

 

זאת שאלה טובה מאוד. רציתי שהספר השלישי והעוקב בסדרת רייבנלופט יתקדם לכיוון אחר מהדפוס שנוצר בערפד הערפילים ואביר הוורד השחור.

חשבתי שהסדרה תהיה חזקה יותר אם הסופרים ייצרו דמויות מקוריות ואדוני האופל יזוזו יותר לרקע. התמקדות באדוני האופל כדמויות ראשיות מרכזיות הגבילה את סוג הסיפורים שיכולנו לספר. הם כמעט בלתי פגיעים, ויש רק מספר מוגבל של סיפורי פנטזיית אימה שאפשר לספר על יצורים כה חזקים.

רציתי לתת לסופרים חופש יצירתי עד כמה שאפשר, אפילו במסגרת של עולם משותף. סופרים צריכים לקבל עידוד לספר את הסיפורים שהם רוצים, בהתאם להשקעה שלהם. אני מאמין שהדרך הטובה ביותר לשם כך היא לתת לסופר לבנות את הדמויות שלו בעצמו, כך שיוכל לפתח או להרוג אותם לפי דרישת הסיפור.

ספר רייבנלופט שבנוי על דמויות אחרות מאדוני האופל מציע לקוראים יותר הפתעות. אתה יודע שסטראד ככל הנראה לא ימות בסוף הספר, אבל עם דמויות מקוריות, אין זה בטוח שהן ישרדו עד העמוד האחרון.

 

7.      האם העלילות של ספרי סידרת רייבנלופט התבססו על רעיונות הסופרים, או שהיה לכם קו מסוים שתכננתם לקדם?

 

אחרי שני הספרים הראשונים, פתחנו בתהליך תחרותי לסדרה. סופרים הוזמנו להגיש הצעות לספרים עם עלילה ודמויות מקוריות שלא הפכו את אדוני האופל לדמויות הראשיות. קבוצה של שלושה או ארבעה עורכים שכללה אותי ואת ראש המחלקה, עברה על כל הצעה ובחרה את המועמדים החזקים ביותר. כזכור לי, ארבעת הספרים שבאו בעקבות התהליך הזה היו ריקוד המתים, לב חצות, שטיח הנשמות האפלות וקרנבל הפחד. אני ערכתי את כל ארבעת הספרים הללו.

לאחר מכן, עורך חדש החל לנהל את מחלקת הספרים ושינה את התהליך. הוא החזיר את הדגש לסיפורים על אדוני האופל ונתן לסופרים רעיונות בסיסיים לעלילה, במקום להציע להם לייצר את הרעיונות המרכזיים. השינוי הזה בכיוון הבסיסי של סידרת הספרים התרחש במקביל לבעיות שהיו סביב The Screaming Tower וטרילוגיית אבונכט.

העבודה שלי בסדרת רייבנלופט הייתה מוגבלת לאחר מכן. ערכתי את הספר האחרון של כריסטי גולדן עבור TSR- האויב מבפנים, וכתבתי סיפור קצר עבור סיפורי רייבנלופט. הייתי אמור לערוך את מלומד הריקבון, אך הפסקתי לעבוד בחברה לפני שהתקדמתי בפרויקט.

 

תודה לך ג'יימס