ריאיון עם ג'יימס לאודר (2010)- ריאיון ראשון

ב-2010, לקראת הוצאה מהחודשת של "אביר הוורד השחור", וההוצאה לראשונה של "רוח הוורד השחור"- בוצעו שני ריאיונות עם הסופר, זה הראשון

 

 

 

כללי:

 

1.      האם תוכל לספר לנו על הפרויקטים שעליהם אתה עובד בימים האלו?

 

הפרויקטים האחרונים שלי שיצאו לאור היו אנתולוגיות (קובץ סיפורים קצרים): The best of Flesh, שהוא אוסף סיפורים קצרים על זומבים; Curse of the Full Moon, אנתולוגיה אודות אנשי-זאב עם סיפורים מאת אורסולה לה גוין, ניל גיימן, מייקל מורקוק, וג'ורג' ר. ר. מרטין; ו-Family Games: The 100 best, שהוא אוסף של מאמרים מאת 100 מתכנני משחקים על משחקי הלוח, הקלפים ומשחקי התפקידים הטובים ביותר. אני גם עורך את סדרת הקומיקס Hack/Slash עבור חברת Image. ככותב, אני עובד עכשיו על מספר סיפורים קצרים ומשכתב ספר פנטזיה אפלה בשם The Screaming Tower, שאני מקווה שייצא לאור בקרוב.

 

2.      אני מבין מראיונות קודמים שבספר "נסיך השקרים" אתה בחרת את הכריכה בעצמך. האם היית שותף להחלטות כאלו בכל ספר שכתבת? אם כן, האם תוכל לספר לנו כיצד בחרת את הכריכות האחרות?

 

הייתי שותף בקביעת האומנות בכל הספרים שכתבתי עבור TSR. לא מדויק לומר שאני "בחרתי" את הכריכות לספרים שלי. עבדתי עם האמנים, הצעתי הערות ותוספות. עבור כריכת "נסיך השקרים" המקורית, לדוגמה, מסרתי לברום (מצייר הכריכה המקורית) איורים של "התופת" של גוסטב דורה. באותו הזמן, מחלקת הספרים עודדה את הסופרים לספק הצעות למחלקת האומנות. לפעמים האמנים והמנהל האומנותי של TSR אימצו את ההצעות האלו, ולפעמים לא. עבור כל הספרים שלי, האמנים והמנהל האומנותי קיבלו את ההצעות, אבל הקרדיט שייך לאמנים עצמם. היה לי מזל שעבדתי עם אמנים מאוד מוכשרים על הכריכות שלי.

 

רייבנלופט:

 

1.           לפי הבנתנו מראיונות קודמים, " The screaming tower" היה במקור ספר ראשון מטרילוגיה שהייתה אמורה להתרחש בעולם רייבנלופט. האם תוכל לספר לנו על הפרויקט, מהו מצבו הנוכחי של הספר? האם נוכל לצפות לראותו מוצא לאור בעתיד הקרוב?

 

הספר המדובר היה מתוכנן להיות הספר הראשון בסדרה המתרחשת בעולם רייבנלופט בשם טרילוגיית אבונכט, שאני נשכרתי לכתוב. בניתי את הממלכה, שהיא בעצם אי, ואת כל הדמויות, כך שלסיפור היה קשר די רופף עם עולם המערכה של רייבנלופט. אחרי שסיימתי את הטיוטה הראשונה של הספר, עורך חדש החל לנהל את מחלקת הספרים של TSR. הוא דרש שאעשה הרבה שינויים לא סבירים בספר, שינויים שחשתי שיפגעו בעלילה, אז הפסקתי את הפרוייקט. חברתTSR   ואני בילינו מספר שנים בויכוחים משפטיים על הזכויות על כתב היד ובסופו של דבר ניצחתי.

כאשר "מכשפי החוף" רכשו את TSR, הם הציעו לי לפרסם את טרילוגיית אבונכט כסדרה בעולם רייבנלופט, בלי השינויים שהעורך ההוא דרש, העדפתי לשמור את הזכויות ולפרסם כפרויקט עצמי.

מאז פרסמתי סיפורים קצרים הקשורים ל - The Screaming Tower ויתר טרילוגיית אבונכט כולל סיפור המתרחש ממש לפני שהספר מתחיל. היו לי עוד מספר הצעות מהוצאות לאור אלו ואחרות להוציא את הסדרה לאור, אבל הן בסוף לא התממשו. בימים אלו, אני עורך הגהה אחרונה על הטרילוגיה, ומקווה לראותה מוצאת לאור בקרוב.

 

2.      כיצד הפכת להיות הסופר של "אביר הוורד השחור"?

 

בתחילה שכרנו סופר אחר שיכתוב את האביר. לאחר שההצעה הראשונית התקבלה, התחילו בעיות רציניות בפרויקט. מחלקת הספרים חיפשה מחליף, ואפילו שילמה על מספר הצעות לעלילה מסופרים שונים, אבל לא מצאנו מישהו שהיה מסוגל לכתוב ספר מנקודת הראות של סות'. כולם רצו לשנות את הדמות במובנים שאנחנו - ואני אומר "אנחנו" מכיוון שהייתי עורך ספרי רייבנלופט באותו הזמן - חשבנו שזה יהיה בעייתי. ראש מחלקת הספרים, שערכה את הספר הראשון שלי, "מלחמת הברית" (החלק השלישי בסדרת האימפריות), ביקשה ממני בסופו של דבר לכתוב את הספר.

 

3.      לפי הבנתנו, "אביר הוורד השחור" היה צריך לתאר את הגעתו של סות' אל רייבנלופט (לפי המדריך רייבנלופט המקורי). מדוע בחרת להוסיף את הסכסוך שלו מול סטראד? האם זה היה כדי לקשור את "ערפד הערפילים"?

 

חשבתי שיהיה מעניין להפגיש שתי דמויות חזקות ועקשניות. הם שווים בעוצמתם, והיה חשוב לסות' להיפגש עם יצור שיכול באמת לאיים עליו. סטראד הוא האיום המרכזי של רייבנלופט. מי יכול עוד להראות לסות' לאיזה מקום נוראי ומסוכן הוא הגיע? מכיוון שסטראד מופיע בספר הראשון של הסדרה, "ערפד הערפילים", הנוכחות שלו ב"אביר הוורד השחור" העניקה לקו הספרים של רייבנלופט רציפות שלא קיימת ברוב הסדרות.

4.      מדוע היה רווח של 8 שנים בין "אביר הוורד השחור" ו"רוח הוורד השחור"?

 

לאחר כתיבת "אביר הוורד השחור" עסקתי בכתיבת ספרים אחרים, כולל "נסיך השקרים" ו"טבעת החורף". בשנת 1994 עזבתי את TSR בגלל ויכוחים יצירתיים, ולא רציתי לכתוב להם שוב. לאחר שמכשפי החוף קנו את החברה בשנת 1997, הבעלים פיטר אדקיסון פתר בנועם הליכות את כל המחלוקות הישנות והזמין אותי לכתוב ספר חדש. התחלתי לכתוב את "רוח הוורד השחור" זמן קצר לאחר מכן. תכננתי את הספר וכתבתי בערך רבע מהטיוטה הראשונה, כאשר אבי אובחן בסרטן סופני. כדי לעמוד בקווי היעד בזמן שעזרתי לאמי לטפל באבי, הזמנתי ידידה ותיקה שתעזור לי בכתיבה. וורוניקה וויטני-רובינסון כתבה כמה סצינות ומאורעות בספר, בהתבסס על הטיוטה שלי; התרומה הגדולה ביותר שלה היה בנוגע לאינזה באמצע הספר. אני טיפלתי בשאר הספר ושכתבתי חלקים מהעבודה של וורוניקה כדי שייראה כאילו הספר נכתב על ידי אדם אחד. הייתי מעדיף לכתוב את הספר לבדי, אבל החברה לא הייתה מוכנה להאריך לי את קו היעד. אני שמח שוורוניקה יכלה לעזור לי, ואני חושב שהספר שיצא לנו הוא ספר חזק טוב.

 

5.      לפי הבנתנו, היה מתוכנן לך לכתוב ספר שלישי ברייבנלופט שכבר קיבל את השם "מורשת הוורד השחור". מכיוון שמכשפי החוף אינם מביעים עניין לחזור לרייבנלופט ונראה כי הספר לעולם לא ייכתב, האם תוכל לספר לנו בקצרה על עלילת הספר?

 

"רוח הוורד השחור" נועד לגרום לפרץ חדש של ספרים ברייבנלופט, ובזמן שהוא יצא לאור, הייתי בדיונים על ספר שלישי, שנתתי לו שם זמני "מורשת הוורד השחור". הסיפור היה אודות סיתיקוס לאחר עזיבתו של הנגיד סות'. גנלון ואזראל היו דמויות ראשיות בספר, יחד עם אינזה, שרת האופל החדשה. בעוד שסות' נעלם, הנוכחות שלו הייתה מורגשת באופן אחר. כתבתי מאמר לעיתון Dragon לפני מספר שנים (גליון 351, ינואר 2007), שנקרא "צללי סיתיקוס", שמכיל רמזים על העלילה של "מורשת הוורד השחור". כתבתי גם סיפור קצר שנקרא "כל צבעי האבל". הוא מתרחש בין "האביר" ל"רוח", והוא כולל מידע על סיתיקוס, שהיה חשוב יותר לספר השלישי.

 

ממלכות נשכחות:

 

1.      כעורך סדרת מלחמות האלים, האם תוכל לחשוף, לאחר 20 שנה, מי היה הסופר המקורי של "טנטרס"?

 

ג'ון דיקינס. שמו הוזכר מדי פעם כמעורב בפרויקט, ולכן אני חושב שאפשר לאשר את זה עכשיו. הוא כתב טיוטה ראשונית ל"טנטרס", אבל בסופו של דבר דחינו אותה, מכיוון שלא היה ניתן לשלב אותה עם שני הספרים האחרים בסדרה. אין לי כל כוונה להעליב את כישרונו של ג'ון. הוא סופר טוב, וסדרת הספרים שלו Barrow היא טובה מאוד. אבל היו לו בעיות בעבודה בעולם משותף ועם מבנה פרויקט מלחמות האלים, ואני חייב להודות, שהיה קשה לעבוד איתו.

 

2.      לפי הבנתנו, כמה פרקים מ"טנטרס" נכתבו על ידך. האם תוכל לספר לנו באילו מאורעות מדובר?

 

היינו קרובים מאוד לקו היעד האחרון שלנו כשהטיוטה של דיקינס נדחתה. כעורך הפרויקט, יצרתי מתאר עלילה חדש ומפורט לספר. מאותו מתאר, סקוט סיינסין כתב טיוטה חדשה. לבסוף, סקוט ואני שכתבנו חלקים שונים של הטיוטה. מכיוון שהזמן היה קצר, סקוט עבד על כמה חלקים ואני עבדתי על חלקים אחרים לגמרי. אני כתבתי את הפרולוג, לדוגמה, וכמה חלקים על סיריק, כמו הסצינה שבה הוא חותך את עקב האכילס של החייל כדי להציל את עצמו ואז מצדיק את מעשיו ואומר "אתה היית עושה לי את אותו הדבר".

 

3.      האם תוכל לספר לנו כיצד נכתבה סדרת "האימפריות" ומדוע שלושה סופרים שונים עבדו על הסדרה? האם היא נעשתה באותם תנאים מגבילים של פרויקט מלחמות האלים?

 

טרילוגיית "האימפריות" תוכננה במקור שתהייה שלושה סיפורים בודדים שישתלבו לסיפור גדול על הבדלים תרבותיים, עם גיבורים שונים בכל ספר. שלושה סופרים שונים יוכלו לכתוב את הספרים באותו הזמן, וזה אומר שנוכל לשחרר אותם זה לצד זה, אבל הטרילוגיה תימנע מאותן מלכודות יצירתיות שפגעו במלחמות האלים. ספרי מלחמות האלים תיארו סיפור רצוף ומתמשך, אבל הדמויות הראשיות התפתחו והשתנו במהלך הטרילוגיה. אבל בגלל מגבלות לו"זים, ספרי טרילוגיית מלחמות האלים נכתבו על ידי סופרים שונים, בערך באותו הזמן. היה קשה שהדמויות יישארו אמינות במצב כזה. למעשה, זה היה כל כך קשה, כך שהחלפנו את הסופר המקורי של "טנטרס". ניסינו להימנע מאותן הבעיות בסדרת "האימפריות".

 

4.      כיצד קיבלת את כתיבת הספר "מלחמת הברית"?

 

הצעתי הצעה משלי עבור הספר. באותו הזמן, מחלקת הספרים פתחה מספר ספרים להצעות, ו"מלחמת הברית" היה אחד מהם. תהליך ההצעה כלל כתיבת תיאורי דמויות, פירוט עלילה מפורט וכתיבת שני הפרקים הראשונים. ההצעות נקראו "על עיוור", כלומר שלא היה מצורף שמו של הסופר להצעה. זה אפשר לאנשים לקרוא את ההצעות ולהתמקד באיכות הכתיבה, לא במי שכתב את ההצעה. ההצעה שלי נבחרה. אני גם ערכתי את שני הספרים הראשונים של הסדרה, וכך היה לי קל לעבוד על המשכיות נאותה. עובדה נוספת שעזרה לי היא ששלושת הסופרים גרו קרוב זה לזה, ולכן יצאנו לארוחות צהריים ושוחחנו על הספרים אם היו לנו בעיות.

 

5.      האם תוכל להסביר את יצירת סדרת ההרפרים? אילו מתווים ניתנו לכל סופר וסופרת? מדוע הספר האחרון בוטל לאחר שנכתב במלואו? (הכוונה לספר Rise of the Blade)

 

האנשים שמשווקים ומוכרים את ספרי הממלכות לחנויות הספרים אמרו למחלקת הספרים של TSR שקל להם יותר למכור טרילוגיות או סדרות מאשר ספרים בודדים. הבעיה היא שלא כל סיפור יכול למלא לך שלושה ספרים או יותר. לכן הצעתי את ההרפרים. הסדרה נועדה להיות רצף של סיפורים בודדים שבכל אחד מהם תהייה דמות של הרפר. היא אפילו לא צריכה להיות הדמות הראשית. זה אפשר לסופרים לכתוב סיפורים הרבה יותר אישיים ובעלי דגש רב על דמויות ולחקור חלקים של הממלכות שלא נחשפו בסדרות האחרות. ערכתי כמה מספר ההרפרים הראשונים, כמו "ים החרבה", "חיילים של קרח" ו"צלל-אלף".

עזבתי את TSR לפני ש-Rise of the Blade נכתב או בוטל, ולכן לא אוכל להגיד מה קרה שם. הניחוש שלי הוא שהיה שינוי בכיוון קו הספרים של הממלכות לאחר שמכשפי החוף קנו את TSR. היו מספר ספרים או סדרות שבוטלו ב-1997 ו-1998. ביטולים פתאומיים כאלו הם נפוצים כאשר מוציא לאור רוכש חברה זו או אחרת. עורכים חדשים מגיעים והם לא תמיד אוהבים ספרים שקודמיהם רכשו. או שהם מסתכלים על המכירות של מספר קווים וחושבים שאין טעם להמשיך בהם. יכול להיות שזה מה שגרם לביטול Rise of the Blade, אבל תצטרכו לשאול את העורכים האחראים של הקו לאחר רכישת המכשפים כדי לקבל תשובה סופית.

 

6.      כיצד קיבלת לידיך את כתיבת "טבעת החורף"? אני מניח שהיית עדיין העורך באותה התקופה.

 

סדרת ההרפרים הייתה פתוחה להצעות ואני הגשתי הצעה שתהפוך להיות "טבעת החורף" דרך תהליך ההצעות הרגיל של החברה. אני לא זוכר בוודאות, אבל לפי החומר המקורי של הקבצים שלי, התהליך היה "על עיוור", כמו "מלחמת הברית", כך שהעורך לא ידע שאני שלחתי את ההצעה. הכותרת שהצעתי לספר הייתה "הממלכה הנצחית". הייתי עדיין עורך במשרה מלאה במחלקת הספרים כשחתמתי על החוזה ב-1991, אבל כשסיימתי את הספר והוא יצא לאור, התפטרתי ועבדתי כפרילנסר במשרה מלאה. עדיין ערכתי עבור TSR, אבל על פי חוזה, לא כאחד מאנשי הצוות. "טבעת החורף" נערך על ידי אחד מהעורכים האחרים במחלקה, פטריק מקגיליגן. בשלב מוקדם יותר, הוא היה העורך שלי עבור "אביר הוורד השחור".

 

7.         בספר מלחמת הברית הזכרת חפץ קסום בשם טבעת החורף, והוא גם הוזכר בסדרת מלחמות האלים. האם ידעת באותו זמן שאתה עתיד לכתוב את הספר טבעת החורף ?

 

כשהכנו את הרקע לדמויות בטרילוגיית מלחמת האלים, הסופרים ואני החלטנו שקלמבור וסיריק ניסו למצוא את טבעת החורף במהלך שנותיהם כהרפתקנים. יותר מאוחר, כאשר כתבתי את מלחמת הברית, הזכרתי את הטבעת, בהקשר שהנסיכה אלוסאיר בילתה זמן מה בניסיון למוצאה. לא ידעתי באותו זמן שאכתוב את הספר על הדמות שאכן עתידה למצוא את הטבעת.

 

8.         בזמן קריאת ספרי מלחמת הברית ונסיך השקרים, ניתן לראות שיש קשר ביניהם, מאחר והאירועים במלחמת הברית מוזכרים בנסיך השקרים, וחלק מהדמויות חוזרות. האם טבעת החורף קשור למלחמת הברית או לנסיך השקרים?

 

שלושת הספרים עומדים בפני עצמם, אבל הדמויות והאירועים מחברים בין שלושתם בדרכים שלא כולם ישימו לב אליהן.

ארתוס קימבר, גיבור טבעת החורף, גר מעל החנות של ג'ון התער, אחת הדמויות של מלחמת הברית. הנבל הראשי של טבעת החורף, קאברין יד-אופל, מופיע בתחילת נסיך השקרים כאחד הארורים בעולם התחתון. גם בסיפורים הקצרים שכתבתי בממלכות יש קישורים. "צחוק בלהבות" מתוך ממלכות הרשעים מתאר מפגש בין סיריק לחבר בקבוצת הרפתקנים שיצרתי בשביל טבעת החורף. "עסקי המשפחה" מתוך ממלכות הגיבורים מתאר מפגש בין ארתוס קימבר הצעיר לנסיך אזון, זמן רב לפני אירועי מלחמת הברית או טבעת החורף.

אני די נהנה לטוות קשרים כאלו בסיפורי הממלכות שלי.

 

 

9.      האם אתה מעוניין לחזור אל הממלכות הנשכחות בעידן המהדורה הרביעית?

 

אין לי תוכניות לכתוב עבור מכשפי החוף. אני לא יודע אם יש לי סיפור עבור קו הזמן החדש של הממלכות. אבל אני יודע שאסור לי להגיד "לעולם לא". הדברים יכולים להשתנות ויכול להיות שיהיה פרויקט שהמכשפים ואני נוכל לשתף בו פעולה. זה לא סביר, אבל עדיין בגבולות האפשרי.

 

 

תודה לך על התשובות!!!

 

 

 

 

© כל הזכויות שמורות לאופוס הוצאה לאור
פיתוח אתר: Helicon Books | מוסטש