ריאיון עם כריסטי גולדן (2011)
ב-2011 פורום רומח הדרקון בישראל יצר קשר עם הסופרת כריסטי גולדן ש"ערפד הערפילים" שלה ראה אור באופוס, והיא הסכימה להתראיין
היי כריסטי, ראשית כל, תודה רבה על הראיון. השאלות הבאות נשאלו על-ידי גולשי אתר סטארט בישראל בפורומי פנטזיה ורומח הדרקון, והן מסודרות על-פי נושאים.
רייבנלופט:
1. מה משך אותך לכתוב בעולם רייבנלופט (שאלה זאת נשאלת מכיוון שאת הסופרת היחידה ברייבנלופט שכתבה יותר משני ספרים בעולם)
הכתיבה ברייבנלופט הייתה חוויה נהדרת מכיוון שהיא משלבת בין שני ז'אנרים קלאסיים - אימה ופנטזיה. הוא לקח ללא כל בושה ספרים כמו "דרקולה", "פרנקנשטין" ו"המקרה המוזר של דוקטור ג'קיל ומר הייד" והעביר אותם לעולם הפנטזיה. האם יש משהו יותר כיף מזה?
2. מהי הדמות האהובה עליך ברייבנלופט?
אני חייבת להודות שמדובר בערפד האלפי המיוסר שלי. במשך עשרים השנים האחרונות אנשים אומרים לי כמה הם נהנו לקרוא את "ערפד הערפילים" וכמה אהבו את ג'נדר כוכב-חמה
ערפד הערפילים:
1. כיצד נבחרת לכתוב את הספר?
נכנסתי לרשימת ה"אודישנים" לאחר פגישה עם מרי קירצ'הוף (עורכת הספרים באותם ימים של TSR, צ.ג.) בתערוכת סופרים. ייצגתי אז את המגזין שבו עבדתי באותם הימים. שלחתי סיפור אחד לפני רייבנלופט והוא נדחה. הם ביקשו ממנו 20 עמודים ראשונים של ספר ותקציר ספר מלא, ושאותו הם יקראו "על עיוור". במילים האחרות, הקוראים של התקצירים לא יודעים מי שלח איזו דוגמית. כך קיבלתי את החוזה לספר הרייבנלופט הראשון שלי, וההנחיות שקיבלתי היו לכתוב ספר כיצד סטראד מתלמד תחת ערפד עתיק המגיע מהממלכות הנשכחות. התחלתי לחשוב... אם ערפד הוא דמות קלאסית מז'אנר האימה ואלפים הם גם דמויות קלאסיות מז'אנר הפנטזיה... האם יסכימו לקבל אלף ערפד? ולמיטב ידיעתי, אני יצרתי את הדמות הראשונה עם ג'נדר. כל האלפים הערפדים שאתם רואים עכשיו ב-World of Warcraft... מצטערת, זה באשמתי.
2. איך יצרת את הדמות של סטראד בספר? האם ביססת אותו על דמות הערפד ב"דרקולה" של בראם סטוקר, ההופעה של בלה לוגסי בסרטים או שדמיינת אותו לפי האופן שבו הוא הופיע במודולי ההרפתקאות?
העדפתי לבסס אותו על-פי מודולי ההרפתקאות והמסמכים שנמסרו לי על-ידי TSR. אבל היום כשאני חושבתי על זה, אני די בטוחה שסטראד קיבל את ההשראה שלו דווקא משני הגורמים האחרים.
3. איך הצלחת להזדהות עם שתי דמויות הערפדים שלך, שמלבד אהבתם לטטיאנה, אין דבר המשותף להם?
האמת היא שזה הפך אותם ליותר מעניינים. אני מנסה להזדהות כמה שיותר עם דמות כי אז אני יכולה לכתוב דמות אמינה ומושכת. כתיבה על דרכים כה שונות בה כל אחד מהם "אוהב" את אותה האישה, הייתה מעניינת מאוד עבורי. מעט מאוד מאיתנו יכולים לאהוב באופן טהור כמו ג'נדר, ואני מקווה שמעט מאוד מאיתנו יכולים להיות אובססיביים כמו סטראד. אני חושבת שאנחנו יכולים להזדהות עם שתי הדמויות, באופן כזה או אחר.
4. יש לך תוכניות נוספות לכתוב על ג'נדר?
הייתי שמחה לכתוב עליו. כמו שאמרתי לפני כן, שואלים אותי עליו כל הזמן. התאכזבתי לשמוע שביטלו את סדרת רייבנלופט בדיוק באותו הזמן שסדרת "דמדומים" התחילה לצבור תאוצה - חשבתי שג'נדר היה יכול ללכוד דור חדש שלא קרא אותו. אבל אתה לא יכול לחסל ערפד כל כך מוצלח!
5. השאלה הגדולה מכולן: האם ג'נדר מת בסוף ערפד הערפילים? אנחנו יודעים שקוראים רבים ישמחו לדעת את התשובה.
אם זה תלוי בי? לא.
ריקוד המתים:
1. כיצד הצגת את עלילת הספר באודישן שלך?
תמיד אהבתי את הספרים המתרחשים בניו אורלינס, הוודו והסירות הגדולות וכנראה ההתלהבות שלי הורגשה באודישן. הנה עובדה משעשעת - כדי לערוך מחקר על הספר, נרשמתי להפלגה של ארבעה ימים על ספינת הנהר Delta Queen, שהיא למעשה אתר היסטורי. השיט באמת שינה את האופן בו יכולתי לתאר את המסע!
2. כיצד היה לכתוב ספר על רייבנלופט בו אדון האופל כמעט ואינו מופיע בו?
בהתחשב שזה היה ספר הרייבנלופט השלישי שיצא לאור, והשני שלי, לא הרגשתי שהיה בזה משהו מוזר. וכן, אם אתם מדמיינים את טימותי דלטון מגלם את דמותו של מיסרוי, אז אתם צודקים לחלוטין.
3. ספר זה היה הראשון מבין ספרי רייבנלופט שלא עסק בסטראד, האם את חושבת שהיו מעריצים שלא אהבו זאת?
לא נראה לי. יש כל כך הרבה דברים לחקור בעולם רייבנלופט, כל כך הרבה רעיונות מגניבים, שחשבתי שהקוראים/שחקנים ישמחו לקבל עלילה אחרת שתגבה את הספרים של סטראד.
האויב שבפנים:
1. האם קיבלת הנחיות כלשהן לגבי הספר הזה?
היה עלי לחץ, תחילה עם ריקוד המתים והרבה יותר כבד באויב, שאעשה אותו "הרבה יותר אפל". אני לא הסכמתי עם זה, ואני די מתחרטת שנכנעתי ללחץ, מכיוון שז'אנר האימה הוא כבר אפל, ואם אין לך את האור בקצה המנהרה, או אם למישהו אין סיכוי להיחלץ מציפורני האימה, אז הסיפור הוא רק... מדכא ומייאש. קח לדוגמה את סטפן קינג, שהוא המאסטר של הז'אנר, ותראה על מה אני מדברת. מעט מאוד מהעבודות שלו מסתיימות עם "אתה מת, הנערה מתה, כולם מתים".
2. כמה הושפעת מהספר "הסיפור המוזר של דוקטור ג'קיל ומר הייד" כאשר כתבת את הספר?
תחילה, אני תמיד מושפעת מרקע המשחק שעליו נבנות הדמויות. כמו כן, אין זה סוד שהעולם של רייבנלופט נבנה כמחווה אדירה לספרי האימה הקלאסיים. אני אישית קראתי שוב את הספר "המקרה המוזר של דוקטור ג'קיל ומר הייד" והיו דברים שלקחתי ישירות מהספר, וזה היה ממש כיף.
3. הכריכה חושפת מיד כי הגיבור סובל מאותה הבעיה של דוקטור ג'קיל, אבל בספר התעלומה רק נפתרת רק בפרק האחרון. האם הייתה לך השפעה כלשהי על בחירת הכריכה?
למעשה, אני הצעתי את הרעיון. אני לא חושבת שמישהו שהכיר את המשחק היה מופתע, והוא נותן לאנשים שאוהבים את ספרי האימה הקלאסיים להבין לאיזה ספר אנחנו עורכים מחווה.
וורקראפט:
1. כיצד התחלת לעבוד על ספרי וורקראפט?
זה דווקא סיפור מעניין. הייתי בין פרויקטים של ספרי "מסע בין כוכבים", עבור הוצאת הספרים
Pocket books. נציגי חברת בליזארד דיברו עם ג'ניפר האדל בפוקט ואמרו לה שהם צריכים לכתוב את "אדון השבטים" בשישה שבועות. האם יש לה סופר שהיא ממליצה עליו? ג'ניפר ידעה שהייתי בין פרויקטים והציעה אותי. בהתחלה היססתי - בדיוק סיימתי חוויה לא נעימה עם חברת משחקים בנוגע לפיתוח משחק (לא ספר) שלא הצליח, אבל חבר שכנע אותי שבליזארד היא חברה שונה - הם מאוד התלהבו מהמשחקים שלהם והיה להם מוניטין שהם משקיעים מאוד בחומרים שלהם. מאוחר יותר, גיליתי כי כריס מצן גם היסס לגבי! לפעמים כיף לטעות. שמחתי מאוד כאשר החלטנו להתקדם עם הפרויקט, גם מכיוון שאני אוהבת לכתוב את הספרים של בליזארד וגם מכיוון שאני יודעת כמה הם מכבדים את העבודה שלי. זה שידוך שנעשה בשמים, ואני מקווה שאמשיך לכתוב שם עוד הרבה זמן
2. האם שיחקת בוורקראפט לפני שכתבת את "אדון השבטים"?
לא - ולכן היה חשוב שבליזארד תעזור לי בכל השאלות שהיו לי. וכמובן שהם עזרו.
3. מדוע בחרת לכתוב דווקא על האורק ת'ראל?
זה הפרויקט שניתן לי. "אדון השבטים" היה למעשה משחק שבליזארד החליטה בסוף לא לפתח, אבל הם אהבו את הסיפור ורצו לספר אותו בפורמט כלשהו. היה להם תקציר של הסיפור ועבדתי על פיו, אבל הם גם היו מוכנים לערוך שינויים ולעבוד על הסיפור יחד איתי.
4. מי הדמות האהובה עליך ביותר בוורקראפט?
נורא קשה לי לומר! אני חושבת שכנראה טארת'ה, "אחותו" האנושית של ת'ראל, שעזרה לו להימלט מדורנהולד. היא היצירה שלי. הרגשתי שת'ראל צריך לראות בעיניו שלו שלא כל בני האנוש הם מרושעים וכי אפשר יהיה לשתף איתם פעולה מאוחר יותר בוורקראפט 3. ולכן, טארי המסכנה והטראגית שלי נולדה. ה"בריחה מדורנהולד" במערות הזמן היה כיף מאוד עבורי - לראות את טארת'ה ות'ראל. הדיאלוג שלהם בסוף נלקח ממש מתוך הספר.
5. את משחקת ב-World of Warcraft? אם כן מה הדמות והדרגה שלה?
הו כן... אני משחקת מאז 2005. יש לי עשרות דמויות מכל הגזעים והמקצועות. על אף שבשנים האחרונות אני עוסקת יותר בכתיבה ולכן הדמות בדרגה הגבוהה ביותר הגיעה רק עד לדרגה 75. אני צריכה לתקן את זה!
מסע בין כוכבים:
1. איך התחלת לכתוב בעולם "מסע בין כוכבים"?
סדרת "מסע בין כוכבים" המקורית שודרה כאשר התעניינתי לראשונה במדע בדיוני. הייתי בת עשר והחברה הקטנה שלי דבי רצתה להישאר בבית ולראות מסע בין כוכבים במקום לצאת ולשחק איתי. כמובן שהייתי חייבת לדעת מה היה חשוב יותר מאשר לצאת ולשחק איתי! אז ישבתי וצפיתי בתוכנית יחד איתה... וזהו התמכרתי. עד היום אני זוכרת את הפרק "Operation:Annihilate". ולכן כאשר האנשים ב-Pocket Books והסוכן שלי אמרו "האם תרצי לכתוב ספרים עבור מסע בין כוכבים?" מיד הסכמתי.
2. רבים מהסופרים הכותבים בעולמות משותפים מתלוננים כי הם מקבלים הוראות נוקשות ביותר מהעורכים בנוגע לעלילה והחריגות המותרות. האם גם בספרים שלך קיבלת הוראות כאלו?
בכל הנוגע לעלילה "קאנונית", הדברים היחידים הנחשבים לכך הם סדרות הטלוויזיה והסרטים. על אף שלא צריך להכיר את עשרות הספרים הקודמים שיצאו בסדרה, הם גם מגבילים אותך. אין סיכוי רב שהספרים יהפכו לפרקים בסדרות הטלוויזיה, ולכן אתה מוגבל מאוד ביכולות שלך לקדם את העלילה. זאת לרוב העבודה בעולמות משותפים, ולכן אני לא רואה שזה כזה נורא.
3. כיצד את שומרת על המשכיות הספרים?
זה דורש ממך להכיר היטב את הסדרה. מעט מאוד סופרים של מסע בין כוכבים יכולים לכתוב ספר מבלי להיות מעריצים בעצמם. ולמרות זאת, למרבה הצער, סופרים הם לא יצורים מושלמים ולפעמים גם הם טועים.
4. האם תכתבי בעתיד ספרים נוספים בעולם מסע בין כוכבים?
לא עזבתי את החברה בכעס (הפסקתי לכתוב ספרים בפוקט בגלל שהתחלתי לכתוב ספרים של וורקראפט, שגם הם יוצאים בפוקט, ולכן אף אחד לא נפגע!) ואני עדיין אוהבת מאוד את העולם הזה. אז הכול אפשרי!
שאלות כלליות:
1. האם תוכלי לספר לנו על מה את עובדת בימים אלו?
בוודאי! אני כותבת ספרים בעולמות של בליזארד, סטארקראפט ו-World of Warcraft. אני עורכת כעת ספר של סטארקרפאט וכותבת ספר של וורקראפט בימים אלו ממש. במשך השנתיים האחרונות היה לי הכבוד לשתף פעולה בסדרה של תשעה ספרים בעולם מלחמת הכוכבים, "גורל הג'די", יחד עם אהרון אלסטון וטרוי דנינג. כל אחד מאיתנו כתב שלושה ספרים, כשאהרון מתחיל, אני באמצע, וטרוי כותב את הספרים 3, 6 ו-9. זה היה אתגר אמיתי, אבל למדתי המון ממנו. האנשים בבליזארד ובמלחמת הכוכבים היו נהדרים.
2. מה מבין הספרים שכתבת הוא האהוב עליך מכל? אפילו אם תבחרי לא לענות על השאלה (סופר אוהב את כל ספריו), באיזה ספר את גאה יותר מכולם וחושב שעשית בו את העבודה הטובה ביותר שלך, ומדוע?
באמת, אנשים, זאת שאלה בלתי אפשרית. בכל זאת, לספר ערפד הערפילים יש מקום מיוחד בלבי, מכיוון שהוא היה הספר הראשון שלי וככל הנראה יצרתי בו גם את הדמות האהובה עלי ביותר. כתבתי ספר שנקרא 999 לספירה, שהוא היה פנטזיה היסטורית ועוסק בנבואות הברית החדשה והיה מאתגר מאוד. אהבתי גם לעבוד עם הדמויות של מסע בין כוכבים. אדון השבטים היה "התחלה של ידידות מופלאה" עם בליזארד, וארתאס היה רב המכר הראשון שלי ברשימת הניו-יורק טיימס (וגם הראשון של בליזארד!) והספר Ascension בסדרת גורל הג'די במלחמת הכוכבים היה הספר הקשה ביותר שאי פעם כתבתי, והוא גם האהוב ביותר מבין שלושת הספרים שלי בסדרה. ויש עוד הרבה ספרים מיוחדים שלא רשמתי כאן.
3. מה הסיכויים שתבואי לבקר בישראל?
אשמח מאוד להגיע
תודה רבה לך על הראיון.